انتخاب حاشیه ‌ساز

با وجود آنکه بیش از یک ماه از حضور سید رضا صالحی امیری، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در کمیته ملی المپیک طرح موضوع شده، برگزاری انتخابات این کمیته و رسمی شدن حضور معاون نجفی به عنوان رییس این کمیته، فرصتی را فراهم کرد تا اعضای شورای شهر تهران واکنشی به این اتفاق داشته باشند. صالحی‌ امیری حدود دو ماه قبل به جای مجتبی عبداللهی بر کرسی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نشست و لقب مهم‌ترین انتصاب نجفی در شهرداری را به خود گرفت. انتخابی که بسیاری آن را تحسین کرده و به همین دلیل از بار انتقادات اتصابات نجفی کاستند اما همین انتخاب تحسین برانگیز، دیروز مجالی را فراهم آورد تا برخی اعضای شورای شهر تهران لب به انتقاد از حضور همزمان صالحی امیری در کمیته ملی المپیک و نیز شهرداری تهران بگشایند. انتقاداتی که اگرچه به نسبت سایر انتقادات اعضای شورای شهر از ضرباهنگ ملایم تری برخوردار بود اما آن‌طور که در راهروهای شورای شهر شنیده شد، در صورت عدم تعیین تکلیف حضور همزمان معاون شهردار در دو پست، احتمالا رنگ جدی تری نیز به خود خواهد گرفت. ناهيد خداكرمى از جمله اعضای شورای شهر تهران است که دیروز اقدام صالحى‌اميرى در پذیرفتن ریاست کمیته ملی المپیک را شوكه كننده خواند و گفت: چه آقاى صالحى اميرى از نظر حقوقى دو شغله محسوب شوند و چه نه، بديهى است كه امكان حضور در اين دو سمت را ندارند.
وى ادامه داد: كسى كه معاونت فرهنگى احتماعى شهردارى را تقبل مى كند، پسنديده نيست يك شغل ديگر را انتخاب كند.خداكرمى تاكيد كرد: معاونت فرهنگى و اجتماعى شهردارى تهران چالش برانگيزترين حوزه شهردارى است كه اتفاقا سوالات و ابهامات بسيارى در خصوص آن و عملكرد دوره گذشته‌اش مطرح است، به همين خاطر معاون فرهنگى شهردار بايد تمام وقت براى اين حوزه وقت بگذارند.ما در ابتداى امر از انتصاب ايشان براى اين معاونت خطير بسيار خوشحال شديم اما به نظر مى رسد تمايل ايشان به كميته المپيك بيشتر بود. احتمال مى دهيم ايشان از معاونت فرهنگى شهردارى استعفا دهند اما بهتر بود اصلا از اول اين سمت را نمى‌پذيرفتند.
نجفی، تکلیف معاونت اجتماعی را مشخص کند
حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز دیروز در تذکری که در شورای شهر داد، خواستار آن شد که هر چه سریع‌تر تکلیف وضعیت معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشخص شود.وی گفت: توسعه‌ی کالبدی تهران در سالیان اخیر موجب شده تا اهمیت پرداخت به حوزه فرهنگی و اجتماعی در شهر تهران، امروز بیش از گذشته نمایان شود.بدیهی است انجام اقدامات موثر در جهت اصلاح روندهای گذشته در حوزه فرهنگی و اجتماعی و پاسخگویی به مطالباتِ به حق شهروندان در این حوزه، نیازمند تمرکز، حضور تمام وقت و همه جانبه در مسند معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است.حق شناس تاکید کرد: با توجه به مسئولیتی که شورای شهر در قبال رای شهروندان دارد و همچنین پاسخگویی به اصحاب رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی، شایسته است شهردار محترم تهران نسبت به تعیینِ تکلیف معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، تصمیم‌گیری مقتضی را در کوتاه ترین زمان ممکن صورت دهد.محسن هاشمی‌رفسنجانی، ريیس شورای شهر تهران هم دیروز در پاسخ به سوالی از سوی خبرنگاران درباره وضعیت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: از زمانی که صالحی امیری وارد شهرداری شد، مساله حضورش در انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک مطرح بود؛ حتی محمد علی نجفی، شهردار تهران هم در یک برنامه تلویزیونی گفت که صالحی امیری یا باید شهرداری را انتخاب کند یا کمیته ملی المپیک ؛ هر چند که صالحی‌امیری عنوان کرده استفساریه از مجلس گرفته اما من آن را ندیده‌ام.هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا صالحی امیری فرصت زمانی برای اداره معاونت اجتماعی و کمیته ملی المپیک را دارد یا نه، گفت: این بستگی به نجفی دارد که بخواهد مدیرش دو شغله باشد یا نه؛ در حال حاضر قصد ورود جدی به این موضوع را نداریم اما اگر مساله حضورش جدی‌تر شود، شورا این مساله را بررسی می‌کند.


اجازه انتشار اوراق مشاركت
اما جدا از حواشی انتخاب معاون شهردار تهران به عنوان رییس کمیته ملی المپیک، شورای شهر تهران دیروز دوفوریت انتشار اوراق مشارکت توسعه خطوط مترو تهران را بررسی و تصویب کرد. رئیس شورای شهر تهران در خصوص تصویب لایحه دو فوریتی اجازه به شهرداری برای انتشار ۴۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت افزود: امروز این دو فوریت برای تعیین تکلیف مساله مالی خط ۶ و ۷ مترو روی میز بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت.وی با بیان اینکه دولت در بودجه به شهرداری‌ها اجازه داده است که نسبت به انتشار اوراق مشارکت اقدام کنند، اظهارکرد: متاسفانه شهرداری در استفاده از این بند برای تامین اعتبار تاخیر داشته است و از آنجا که تا آخر سال فرصتی نمانده، این لایحه با قید دو فوریت در دستور کار شورا قرار گرفت.هاشمی با بیان اینکه اعضای شورای شهر به دلیل فرصت کم مطالعه نسبت به لایحه دو فوریت حساس هستند، گفت: همه اعضای شورای شهر با کلیت این لایحه موافق هستند و خوشبختانه با رای بالا نیز تصویب شد.
موضوع طرح ترافیک بسیار حساس است
موضوع پر سر و صدای حذف مجوز سالانه طرح ترافیک از سوی شهرداری تهران نیز در جلسه دیروز اعضای شورای شهر مورد نقد برخی از اعضا قرار گرفت و رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در این باره تاکید کرد که برای تصویب طرح جدید ترافیک باید نظر همه اقشار جامعه گرفته شود.محمدسالاری در این باره گفت: در جلسه گذشته یک‌فوریت طرح جدید ترافیک را رای دادیم؛ در حالی که یکی از مهم‌ترین شعارهای مدیریت شهری جدید این بود که در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها، نظر آحاد مردم را کسب کنیم.طرح جدید ترافیک به نوعی بر روی تمامی ذی‌نفعان شهر تاثیرگذار خواهد بود. لازم بود بعد از بررسی و گرفتن نظر ذی‌نفعان شهر به یک فوریت آن رای می‌دادیم. همکاران ما در حالی به یک فوریت این طرح رای دادند که هنوز از جزییات طرح اطلاعی ندارند. به این ترتیب این موضوع با برنامه ما برای شورای شهر مغایرت اساسی داشت.اگر این طرح به هر دلیلی شکست بخورد، مجموعه شورا و شهرداری را در ماه‌های ابتدایی فعالیت خود در دوره جدید با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. لازم است جلساتی برگزار شود و همه صاحب‌نظران و کارشناسان در خصوص این طرح نظر خود را ا رائه کنند و پس از آن به صحن شورا آورده شود.سالاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع کلنگ‌زنی و احداث بنای جدید در محل ساختمان پلاسکو در ۲۹ دی سال جاری اشاره کرد و افزود: در ۲۹ دی ماه کلنگ زنی ساختمان جدید در این محل انجام می‌شود، اما این که چه زمانی شروع واقعی بنا آغاز خواهد شد، هنوز معلوم نیست.